Home » , » Sidang Dun Negeri Sembilan: Lima minit kecoh isu UEC

Sidang Dun Negeri Sembilan: Lima minit kecoh isu UEC

Written By Berita Setiap Hari on Wednesday 26 September 2018 | 21:28


SEREMBAN - Isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) menarik perhatian ahli dewan apabila berlaku perselisihan pendapat antara wakil rakyat kerajaan dan pembangkang yang berlaku hampir lima minit, semasa Adun Lobak, Chew Seh Yong membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir.


Dewan menjadi kecoh seketika apabila Seh Yong (Lobak-DAP), mahu supaya kerajaan mengiktiraf UEC tetapi dibantah oleh Datuk Abd Rahman Redza (Linggi-BN).



Abd Rahman berkata, kerajaan negeri belum memberitahu pendirian mereka sama ada mengiktiraf UEC atau sebaliknya, tetapi Adun Lobak pula dengan sendiri kata kerajaan sudah iktiraf UEC sedangkan belum ada keputusan muktamad mengenainya.


"Saya mahu mendengar apa pendirian kerajaan negeri di dewan mulia ini, kita mahu dengar secara rasmi pendirian kerajaan negeri sama ada iktiraf atau tidak UEC, itu sahaja.


"UEC tidak mengikut silibus Kementerian Pendidikan, malah tiada subjek bahasa Melayu yang diajar di sekolah swasta itu, jadi mengapa kita perlu iktiraf UEC ini?," katanya.


Dalam pada itu, Yoh Seng meminta kepada ahli dewan agar tidak mempolitikkan isu UEC ini.


Katanya, beliau bersedia untuk membawa semua pemimpin BN bertemu dengan tenaga pengajar serta pelajar yang bersekolah swasta bagi membuktikan bahawa pelajar di sekolah swasta itu juga memiliki silibus yang sama dengan pendidikan negara.


"Saya sedia membawa semua pemimpin BN datang melawat sekolah swasta yang terlibat, dan kita boleh duduk bersama berbincang di meja bulat.


"Apa yang kurang kita perlu tunjuk dan beritahu kepada mereka, kita ajar mereka jika ada yang tidak betul, jangan terus menilai dan ketepikan hak mereka," katanya.
--sinar--
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Berita Setiap Hari - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger