Home » » Khianat, Ceroboh Istana Perlis: Penganggur Dipenjara Tiga Bulan

Khianat, Ceroboh Istana Perlis: Penganggur Dipenjara Tiga Bulan

Written By Berita Setiap Hari on Wednesday 25 December 2013 | 21:27


KUALA LUMPUR: Seorang penganggur dihukum penjara tiga bulan oleh Mahkamah Majistret hari ini selepas mengaku melakukan khianat dan menceroboh Istana Perlis di Jalan Eaton di sini dua minggu lepas.

Cheah Hun Chee, 31, didakwa memasuki Istana Perlis tanpa kebenaran pada 3 pagi 12 Dis lepas mengikut Seksyen 447 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara enam bulan atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Dia juga didakwa memecahkan cermin pintu serta menconteng dinding istana dengan cat sehingga menyebabkan kerugian kira-kira RM500 di tempat dan pada masa sama mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Cheah turut berdepan pertuduhan gagal menunjukkan kad pengenalan mengikutPeraturan 25(1)(N) Peraturan Pendaftaran Negara 1990 yang membawa hukumanmaksimum penjara tiga tahun atau denda RM20,000.

Majistret Saifulakmal Said menjatuhkan hukuman penjara dua bulan ke atastertuduh bagi kesalahan menceroboh, tiga bulan kerana melakukan khianat danpenjara sebulan bagi kesalahan gagal menunjukkan kad pengenalan.

Bagaimanapun, mahkamah memerintahkan Cheah menjalani hukuman itu serentak bermula dari tarikh dia ditangkap iaitu pada 12 Dis lepas.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Tan Sew Ping manakala Cheahtidak diwakili peguam. - BERNAMA
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Berita Setiap Hari - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger