Home » » Warga emas dipukau rugi RM20,000

Warga emas dipukau rugi RM20,000

Written By Berita Setiap Hari on Tuesday 30 June 2015 | 22:28


KUALA BESUT - Seorang warga emas kerugian kira-kira RM20,000 dipercayai dipukau selepas didatangi dua lelaki yang bertanyakan rumah seseorang dalam kejadian berhampiran sebuah bank di bandar Baru Kuala Besut di sini, pagi kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi, mangsa, Zaidah Dollar, 57, mendakwa menyerahkan barang kemas miliknya kepada suspek tanpa disedari.

Menurutnya, sebelum kejadian dia duduk di bangku sebuah kedai makan yang tidak beroperasi setelah selesai membeli belah di Pasar Tani Kuala Besut.

“Makcik duduk di situ sementara menunggu kawan datang ambil makcik untuk tumpang balik ke rumah.

“Tiba-tiba datang dua lelaki menghampiri makcik dan seorang daripada mereka berpura-pura bertanyakan rumah Ustaz Nazir,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Alor Jejawi (Beris Cawat) di sini.

Zaidah berkata lagi, selepas memberitahu tidak mengenali  ustaz terbabit, suspek kemudian menawarkan batu permata kepadanya kononnya sebagai batu azimat.

Katanya, dia berkeras menolak pemberian itu namun akhirnya lelaki terbabit memasukkan batu itu ke dalam sampul surat sebelum dihulurkan kepadanya.

Zaidah terpaksa mengambil surat berkenaan dan tidak lama kemudian dia dapati dua lelaki terbabit beredar meninggalkannya.

“Makcik kemudian pulang ke rumah dan belum menyedari apa yang berlaku. Makcik sedar barang kemas makcik hilang kira-kira jam 11.30 pagi selepas makcik buka isi di dalam sampul surat berkenaan.

“Makcik dapati batu permata yang ditunjukkan lelaki terbabit tidak ada dalam sampul itu sebaliknya ada beberapa biji batu kerikil, pasir, potongan kayu kecil dan tisu.

“Selepas itu baru makcik sedar dua gelang tangan dan dua cincin emas makcik bernilai kira-kira RM20,000 yang dipakai ketika ke pasar tani tadi sudah tidak ada,” katanya.

Zaidah hairan bagaimana dia tidak sedar langsung bila dia tanggalkan barang kemas tersebut dari tangannya kerana jari yang dipakainya agak ketat, malah gelang emasnya juga tidak mudah dibuka.

Peniaga makanan itu kemudian terus membuat laporan di Balai Polis Kuala Besut untuk tindakan selanjutnya.

Dia sama sekali tidak menyangka lelaki yang berperwatakan baik dan warak itu rupa-rupanya penjenayah yang dikatakan sering menjalankan aktiviti seperti itu.

Kata Zaidah, salah seorang lelaki terbabit berbadan agak gempal berusia lingkungan 43 tahun dan ada janggut sedikit serta memakai baju kemeja.

“Manakala rakannya mungkin berusia sekitar 37 tahun, berbadan tinggi dan kulit agak gelap sedikit dengan wajah seakan berketurunan kacukan Pakistan.

Mereka bercakap loghat Utara,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Besut, Deputi Superintendan Kamsani Hassan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan tersebut.

Menurutnya, siasatan sedang dijalankan dan pada masa sama usaha memburu suspek sedang dijalankan.

“Beliau tidak menolak kemungkinan suspek adalah orang sama melakukan jenayah tersebut terhadap mangsa sebelum ini di Besut beberapa bulan lalu, berdasarkan modus operandi yang dilakukan namun siasatan lanjut sedang dijalankan,” katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan Kes Penipuan.






PRMOSI ASTRO GEMPAK RAYA 2015 KEMBALI LAGI
meriahkan susana aidilfitri anda pada tahun ini dengan rancangan rancangan menarik dari astro khas untuk anda sekeluarga, dengan bulanan serendah RM22.36 Sen termasuk GST keluarga anda akan terhibur dengan pelbagai program menarik dari astro di bawakan khas untuk anda sepanjang ramadhan dan aidilfitri ini..
*Pendaftaran Percuma
*Upah Pasang Hanya RM 30.00
*Bulanan Hanya Serendah RM 22.36 Sen Sahaja Selama Satu Tahun
Promosi Terhad Pada 60 unit Sahaja

Berminat WhatsApp/Call/wechat/Telegram Ke No 01129206584

Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Berita Setiap Hari - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger