Home » » BR1M Rasuah:Siapa Bapa Rasuah Paling Lama?

BR1M Rasuah:Siapa Bapa Rasuah Paling Lama?

Written By Berita Setiap Hari on Saturday 31 December 2016 | 17:31


Tindakkan Dr Mahathir memfitnah pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) sebagai satu kesalahan rasuah hanyalah untuk mengelirukan rakyat semata-mata kerana dari sudut undang-undang sebarang bentuk bantuan kepada rakyat tidak boleh ditafsirkan sebagai rasuah.

Jika segala bentuk bantuan termasuk subsidi baja,pemberian bonus,kenaikan gaji penjawat awam ,bantuan BR1M ditafsir sebagai satu kesalahan rasuan dari sudut undang-undang,rasanya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) tidak cukup kaki tangan untuk tahan dan soal siasat rakyat yang menerima sebarang bentuk bantuan daripada kerajaan.
Zaman Dr Mahathir memikul tanggungjawab sebagai ketua kerajaan subsidi baja cap dacing untuk penanam padi diagihkan diserata negeri.sekiranya itu ditafsirkan sebagai rasuah Dr Mahathir adalah bapa pencetus rasuah negara ini.

Segala usaha yang dilakukan oleh kerajaan termasak pada zaman Dr Mahathir boleh ditafsirkan sebagai pentadbiran cekap yang dipimpin oleh seorang Perdana Menteri yang dipilih rakyat.

Dengan mengatakan BR1M adalah rasuah tidak memberi kesan kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,malah mengajak rakyat untuk menilai sejauh mana kesan pemikiran dan pengaruh Dr Mahathir sebagai negarawan yang disegani seketika dahulu.

Rakyat kini melihat aliran bantuan terus dari kerajaan sebagai tindakkan tepat berikutan kesedaran sesuai dengan peredaran dan pemikiran semasa.

Bagi Dr Mahathir,mungkin masih meletakkan golongan desa setaraf zaman beliau perdana menteri.Sekiranya Dr Mahathir masih anggap orang desa belum berubah pemikiran mengikut peredaran,mengapa PPBM yang lahir dari otak Dr Mahathir tidak popular dikawasan desa?

Setiap perdana menteri mempunyai perancangan sendiri untuk mengadakan pasarana bagi kemudahan rakyat,malah tidak perlu ikut telunjuk seorang bekas pemimpin yang mahu mengukohkan kuasa ekonomi anak beranak dan kroni.

Sekiranya Dr Mahathir suka mencatat apa yang dilihat semasa beliau keluar negara,rakyat juga pandai catat setiap peristiwa semasa beliau perdana menteri.

Kerana itu,Dr Mahathir dianggap sebagai pengacau kepada pentadbiran Najib dan tidak memberi sebarang keuntungan kepada rakyat kecuali kepada beberapa tikus yang kini menyertai PPBM.

Kiranya penafsiran BR1M adalah rasuah dari sudut politik,siapakah ketua kerajaan menduduki carta bapak rasuah selama puluhan tahun kerana bertindak membantu rakyat.
-hotkelate.tv/
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Berita Setiap Hari - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger