Home » » Buktikan Adun Pas bukan sebagai boneka pentadbiran

Buktikan Adun Pas bukan sebagai boneka pentadbiran

Written By Berita Setiap Hari on Friday 15 August 2014 | 01:04


GEORGETOWN - Kerajaan negeri dicabar memberi jawatan Exco kepada Adun tunggal Pas, Datuk Salleh Man Mat Aji sebagai tanda kesepakatan dalam pentadbiran PR.

Pengerusi Biro Pengaduan Awam Umno Pulau Pinang, Datuk Ir Dr Shaik Hussein Mydin berkata, ia satu peluang untuk kerajaan negeri membuktikan keikhlasan mereka menghargai Pas dalam pakatan itu.

Beliau berkata, berikutan kemelut PR di Selangor terutama apabila berlaku pertikaian utama antara DAP dan Pas, Ketua Menteri, Lim Guan Eng wajar memberi jawatan Exco kepada satu-satunya wakil Pas di Pulau Pinang.

“Ini peluang kerajaan negeri untuk membuktikan keikhlasan mereka menghargai kerjasama Pas kerana terbukti sebelum ini ia hanya digunakan apabila diperlukan sahaja. Jentera Pas digunakan untuk memenangi undi Melayu dan Islam di Pulau Pinang,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Menurutnya, Pas dilihat seolah-olah melukut di tepi gantang apabila gagal mendapat jawatan itu bawah dibuat pimpinan Guan Eng itu.

“Apabila tiba dalam pemberian jawatan, Pas hanya seperti melukut di tepi gantang. Jawatan exco agama pun tidak diberikan kepada Pas sedangkan wakil Pas dalam Dun ternyata jauh lebih arif dalam bidang agama berbanding Adun PR lain.

“Jawatan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) juga diberikan kepada Pas setelah ada campur tangan pihak berkuasa Persekutuan walaupun sudah dijanjikan dalam manifesto PR semasa PRK Permatang Pasir,” katanya.

Menurutnya, hubungan DAP dengan Pas dilihat lebih buruk apabila Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nasrudin Hassan akan disaman Guan Eng kerana mempersoalkan proses tender projek terowong dasar laut.

“Kerajaan negeri langsung tiada rasa hormat terhadap ahli Pas sedangkan ia mampu diselesaikan di meja rundingan jika benar DAP ikhlas dalam pakatan itu.

“Ternyata Pas hanya digunakan sebagai boneka Melayu dan Islam. Digunakan apabila perlu demi menarik pengundi Melayu dan Islam di negeri ini,” katanya.
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Berita Setiap Hari - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger