Home » » Bunuh staf Ambank: La Ode dihukum mati

Bunuh staf Ambank: La Ode dihukum mati

Written By Berita Setiap Hari on Wednesday 13 August 2014 | 21:30


SHAH ALAM - Pengawal keselamatan warga Indonesia dihukum  mati oleh Mahkamah Tinggi di sini, hari ini selepas didapati bersalah terhadap tuduhan membunuh kakitangan Ambank, Norazita Abu Talib, 37, di Subang Jaya, dua tahun lalu.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim, Datuk Akhtar Tahir terhadap La Ode Ardi Rasila, 37, selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah pada akhir kes.

La Ode juga turut dijatuhi hukuman mati terhadap tuduhan kedua iaitu melakukan rompakan dengan menggunakan senjata api.

Dalam ringkasan penghakimannya, Hakim Akhtar berkata, tertuduh telah sengaja melepaskan tembakan ke arah mangsa untuk melakukan rompakan.

"Keterangan tertuduh yang menyatakan bahawa dia tidak tahu dengan hanya pam senjata api itu, tembakan telah dilepaskan," katanya.

Berdasarkan keterangan pakar senjata api, tiga perkara yang perlu dilakukan sebelum melepaskan tembakan iaitu pump senjata, letak pin ke arah "fire"dan tekan picu.

"Dengan keterangan tersebut, saya tidak dapat menerima keterangan tertuduh dan tanpa sebarang keraguan menunjukkan bahawa tertuduh telah melepaskan tembakan secara sengaja dan penuh pengetahuan," katanya.

Menurutnya, rakaman kamera litar tertutup (CCTV) jelas menunjukkan tertuduh melepaskan tembakan.

"Pada pengamatan saya, tertuduh telah mengarahkan senjata ke arah mangsa sebelum menembak. Kalau dia hendak pump senjata tersebut untuk menarik perhatian, tertuduh boleh mengarahkan senjata ke arah lain," katanya.

Berdasarkan pertuduhan, La Ode Ardi Rasila, 37, dituduh membunuh Norazita antara jam 6.00 petang hingga  jam 6.30 petang di Bangunan Ambank, Jalan USJ Sentral, Subang Jaya pada 23 Oktober 2013.

Pendakwaan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori.

Dia juga turut didakwa mengikut Seksyen 3 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

Pendakwaan diwakili oleh Ketua Pendakwa Negeri, Mohd Azari Haron bersama Timbalan Pendakwa Raya, Asyraf Md Kamal manakala peguam, S Selvi dilantik oleh Kedutaan Indonesia untuk mewakili La Ode.

Terdahulu, sebelum hukuman dijatuhkan La Ode yang diwakili oleh peguamnya memohon maaf kepada keluarga mangsa, kakitangan Ambank yang trauma dengan kejadian itu serta syarikat keselamatan yang telah dibatalkan lesenya serta merta disebabkan kejadian tersebut.

"Anak guam saya benar-benar sudah insaf," katanya.

Seramai 24 saksi pendakwaan dan satu saksi pembelaan dipanggil untuk memberi keterangan sepanjang prosiding itu berlangsung sejak 24 Jun lalu.
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Berita Setiap Hari - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger