Home » » Datuk Hasan Arifin Calon BN PRK Rompin

Datuk Hasan Arifin Calon BN PRK Rompin

Written By Berita Setiap Hari on Saturday 18 April 2015 | 05:08


ROMPIN - Pemilihan pemangku Ketua Umno Bahagian Rompin, Datuk Hasan Arifin sebagai calon BN untuk PRK Parlimen Rompin pada 5 Mei ini dilihat menepati aspirasi penduduk Rompin yang mahukan anak tempatan mewakili mereka.

Hasan bukanlah satu nama asing untuk penduduk Parlimen Rompin kerana beliau sendiri pernah menjadi Ketua Umno bahagian itu pada 1986 dan banyak membawa pembangunan di kawasan berkenaan yang hasilnya masih dinikmati sehingga kini oleh penduduk setempat.

Antaranya termasuk Projek Sawah Padi Paya Laka seluas 4,451.4 hektar di Kampung Sepayang Kuala Rompin dan 6,070 hektar sawah padi di Paya Setajam, Kampung Setajam.

Sehubungan itu, tidak hairan jika Hasan yang juga Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Pahang menjadi pilihan penduduk sebaik sahaja berlaku kekosongan di Parlimen Rompin (P091) selepas kematian penyandangnya Tan Sri Jamaluddin Jarjis pada 4 April lepas.

Dalam usianya yang mencecah hampir 62 tahun, Hasan bukan calang-calang orang dalam bidang politik di Pahang kerana beliau pernah menjadi Timbalan Menteri Besar Pahang dari 1995 hingga 1999.

Semasa menjadi Timbalan Menteri Besar Pahang, pelbagai program pembangunan dilaksanakan termasuk menjadi orang yang bertangungjawab membangunkan kawasan perindustrian Gebeng yang sehingga kini menjadi antara nadi kegiatan ekonomi Pahang.

Beliau juga antara pemimpin yang memainkan peranan untuk memastikan kejayaan pembinaan Lebuhraya Pantai Timur selain memperbesarkan Pelabuhan Kuantan.

Hasan mula menyertai Umno pada tahun 1976 dan kemudian dilantik menjadi ahli jawatankuasa Umno Bahagian Pekan pada 1978.

Beliau menjadi Ketua Pemuda Umno bahagian itu pada 1984 sebelum beralih angin ke kawasan Rompin dengan memegang jawatan yang sama pada 1986.

Melihat kepada kredibiliti yang ditunjukkan, Hasan terus diberikan kepercayaan untuk menerajui Umno Bahagian Rompin pada 1990-2004 selain pernah menjadi Adun Bukit Ibam dan Exco kerajaan negeri.

Beliau juga pernah menjadi Pengerusi Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian negeri Pahang dan Ahli Lembaga Pengarah Felda.

Latar belakang pendidikannya juga tidak kurang hebat kerana Hasan mempunyai kelulusan Sarjana Muda Ekonomi dari Universiti Malaya dan pernah mengikuti kursus pengurusan di Asian Institute Of Management, Manila, Filipina.

Maka tidak hairan jika Hasan menjadi pilihan masyarakat setempat serta pucuk pimpinan Umno Bahagian Rompin. - Bernama
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Berita Setiap Hari - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger